شیعه خانه امام زمان (عج)

پایگاه فرهنگی ،مذهبی شیعه خانه امام زمان (عج)

شیعه خانه امام زمان (عج)

پایگاه فرهنگی ،مذهبی شیعه خانه امام زمان (عج)

هدف این پایگاه کمک به شناخت بهتر و عمیق تر مسائل جامعه،باید ها و نباید های شیعه خانه امام زمان(عج) و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی می باشد.

پیام های کوتاه
  • ۳ آبان ۹۴ , ۱۸:۰۰
    ...
  • ۲ آبان ۹۴ , ۱۱:۳۳
    ...
  • ۲۴ مهر ۹۴ , ۱۵:۴۵
    شعر
پربیننده ترین مطالب
  • ۹۴/۰۸/۰۳
    ...
 در نشست شاخص‌ها و نحوه ارزیابی نمایندگان مجلس، مزایای شفافسازی اطلاعات به عنوان ابراز یکی از حقوق مردم مورد بررسی قررار گرفت.

 

به گزارش مصاف، با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم انتخاب نماینده ای شایسته برای تکیه زدن به صندلی سبز بهارستان است. نمایندگانی که بتوانند مجلسی شایسته ملت ایران و قدرتمند را تشکیل دهند تا بتوانند به شایستگی در راس امور باشند.

گروه سیاسی خبرگزاری برنا برای بررسی "شاخص ها و نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس" و همچنین شفافیت عملکرد نمایندگان حاضر در دوره های مختلف مجلس و میزان پاسخگویی آنها میزگردی با حضور علی اکبر رائفی پور ،کارشناس مسایل سیاسی، عوض حیدرپور عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.

وضعیت شفافیت اطلاعات در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است

علی اکبر رائفی پور، کارشناس مسایل سیاسی در این نشست با اشاره به تاکیدات دین اسلام مبنی بر پاسخگو بودن مسوولین حکومتی و اهمیت شفافیت در امور کارگزاران حکومتی گفت: این دستور دین مبین اسلام بارها و بارها در نهج البلاغه آمده و همچنین به دفعات توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است و آن را مصداق همدلی حکومت و مردم دانسته اند.
وی با اشاره به ارتقای رتبه کشور در رده بندی شفافیت بین المللی CPI از 144 به 136 در سال 2014 اظهار داشت: ما نباید فکر کنیم که این بهبود رتبه نشانه خوبیست، بلکه ما تنها چند کشور توسعه نیافته آفریقایی را پشت سر گذاشتیم.

رائفی پور ادامه داد: یکی از معیارهای تعیین رتبه در این شاخص شفافیت در امور مجلس ها و پارلمان هاست که متاسفانه در این بخش وضعیت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سلطنت منشانه ای همچون امارات متحده عربی، بحرین و قطر اسفناک تر است.

وی با اشاره به سوء استفاده هایی که از این فضای غیرشفاف صورت می گیرد گفت: متاسفانه برخی با مناسب دیدن این وضعیت برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده هایی را در زمان انتخابات انجام می دهند و بعضا برخی افراد سودجو مسندهایی را به دست می آورند.

رائفی پور با بیان شاخص های شفافیت در حوزه مجلس اذعان داشت: این معیارها شامل دو حوزه زمانی قبل از ورود به مجلس و بعد از ورود به آن است که باید برای مردم شفاف شود.

وی ادامه داد: پیش از ورود به مجلس؛ وعده های انتخاباتی، منابع مالی رقابت های انتخاباتی و میزان و ترتیب هزینه کرد برای انتخابات می بایست برای مردم شفاف شود که در کشور ما این گونه نیست.

رائفی پور در خصوص معیارهای شفافیت پس از ورود به مجلس گفت: هدایای دریافتی نمایندگان، حقوق و مزایا، توصیه نامه ها و مهمانان نمایندگان در کمسیون ها نیازمند شفاف سازی است. همچنین اسامی مطرح کننده طرح ها و لوایح، حاضرین، غایبین و دلیل غیبت در جلسات کمیسیون ها و صحن علنی و همچنین تفکیک آرای صحن علنی مجلس می بایست برای مردم واضح شود.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص میزان شفافیت کشور در این حوزه ها تصریح کرد: ما تنها در حوزه تشریح جلسات صحن علنی و متن طرح ها شفاف هستیم که آن هم از استاندارد جهانی پیروی نمی کند و در سایر بخش ها نیمه شفاف و غیرشفاف هستیم که البته این  شفافیت برای خود نمایندگان است نه برای مردمی که می خواهند هر چهار سال نماینده خود را به بهارستان بفرستند.

رائفی پور به این نکته خاطرنشان کرد: نتیجه این عدم شفافیت این می شود که رأی دهنده در روز انتخابات هیچ معیار مناسبی برای سنجش کاندیداها نداشته باشد که در پی آن افراد سودجو از فرصت بوجود آمده استفاده می کنند و افراد شایسته را کنار می زنند بر کرسی سبز تکیه می زنند.

شفاف بودن هزینه های انتخاباتی و وعده ها لازمه رسیدن به مجلس ایده آل و خدمتگذار

پس از صحبت های علی اکبر رائفی پور، عوض حیدرپور عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با تشکر از خبرگزاری برنا به خاطر مطالبه امر شفافیت در مجلس شورای اسلامی گفت: ما اگر بخواهیم به یک مجلس ایده آل در این روزها برسیم باید به زمان مجلس اول و انگیزه نمایندگان آن زمان بازگردیم که همگی آن ها اشخاص انقلابی بودند و اکنون نیز نمایندگان باید با همان روحیه و برای خدمت به مردم و در جهت آرمان های انقلاب حرکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از لازمه های تشکیل چنین مجلسی شفاف بودن وعده ها و پیگیری آن منبع و میزان هزینه های انتخاباتی است. امروز پس از ورود نماینده به مجلس این هزینه کرد در صحن بررسی می شود و به رأی گذاشته می شود و این تنها روش برای بررسی اعتبارنامه مالی نمایندگان است.

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهار داشت: پس از تصویب این قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد که این هیات وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی از نمایندگان را دارد که برخی شکایت ها به طور مستقیم به هیات رییسه ارجا داده می شود.

وی در خصوص نحوه حضور غیاب نمایندگان و شیوه اطلاع رسانی آن تصریح کرد: سیستم اتوماسیون بهارستان به گونه ایست که پس از حاضر شدن 194 نماینده اجازه آغاز شدن جلسه داده می شود و این سیستم هم در صحن علنی و هم در کمیسیون ها برقرار است. در پایان ماه نیز میزان حضور و غیاب نماینده به وی اعلام می شود و به نظر من این امکان وجود دارد که در پایان عمر مجلس وضعیت حضور و غیاب در رسانه ها منتشر شود.

حیدر پور در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر حضور و غیاب نمایندگان بر تصویب اعتبارنامه های آنان گفت: متاسفانه حضور  و غیاب نمایندگان تاثیری در تصویب اعتبارنامه ها ندارد که امیدواریم در دوره های بعد این شاخص نیز مورد بررسی قرار گیرد.

حیدرپور با اشاره به نحوه رأی دهی نمایندگان در مجلس تصریح کرد: امروز تعداد آرا به صورت تفکیک شده ارایه می شود اما جزئیات آن منتشر نمی شود.

وی در خصوص میزان مبلغ دریافتی نمایندگان از مجلس اظهار داشت: علاوه بر حقوق 3.5 تا 5 میلیون تومانی که به نمایندگان پرداخت می شود در حدود 10 تا 12 میلیون تومان جهت هزینه هایی برای کمک و پرداخت به مراجعین داده می شود که نمایندگان می بایست به مراجعین بگویند که این مبلغ از جانب مجلس شورای اسلامی است و نه از جانب خود نماینده و امیدوارم که نمایندگان این نکته را به مردم و مراجعین بگویند.

نظارتی بر عملکرد نمایندگان وجود ندارد/ فعالیت احزاب قدرتمند و پاسخگو

در ادامه نشست «شاخص ها و نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس» امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وجود تقوا در نمایندگان مجلس به عنوان اصلی ترین و بزرگترین ناظر بر عمکرد آنان گفت: یکی از مهمترین و بهترین روش ها برای شناخت نمایندگان، قدرتمند و هدفمند بودن احزاب است که متاسفانه امروز از 240 حزب ثبت شده تنها 30 حزب فعال است و امروز مجلس قانونی را جهت سمت دهی به احزاب در حال تصویب شدن است.

خجسته ادامه داد: بهترین راه برای پاسخگویی نمایندگان و نظارت بر عملکرد آنان رفتن به سمت فعالیت های حزبی است که متاسفانه در کشور ما کار حزبی هنوز با مشکلات فراوانی مواجه است و هنوز ما نتوانسته ایم تحزب را در کشور فعال کنیم که اگر احزاب در کشور فعال شوند و نمایندگان از فیلتر احزاب عبور کنند و به مجلس برسند قطعا هم احزاب بر عملکرد نماینگان خود نظارت می کنند و هم مردم مطالبات خود را در رابطه با عملکرد نمایندگان به احزاب منتقل می کنند.

وی در خصوص نحوه اعلام کارنامه یک نماینده گفت: متاسفانه در 37 سال گذشته سیستم به گونه ای شده است که نمایندگان به جای رسیدگی به وظیفه قانونگذاری خود مشغول برطرف کردن مشکلات حوزه انتخاباتی خود شده اند.

وی ادامه داد: با قاطعیت می شود گفت که هیچ نظارتی بر کارنامه نمایندگان مجلس وجود ندارد و دلیل آن هم پویا نبودن مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر نبودن سیستم نظارتی مناسب حتی مفسدان و مافیای اقتصادی در برخی شیوه های نظارتی مجلس همچون تحقیق و تفحص و استیضاح نیز سنگ اندازی می کنند و گاهی با تهدید و ارعاب نماینده قصد دارند تا به مقصود پلید خود برسند.

آمادگی مجلس برای شفاف‌سازی و ارایه اطلاعات به مردم

علی اکبر رائفی پور در پایان نشست با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد به منظور رشد اقتصاد کشور گفت: بنده طبق تحقیقاتی که انجام داده ام متوجه شدم برای از بین بردن فساد در کشور ابتدا می بایست شفاف سازی صورت پذیرد که به نظر می رسد دولت نیز به این سمت در حال حرکت است.

در پایان جلسه عوض حیدرپور به عنوان عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و امیر خجسته به عنوان رییس کمیسیون امور داخلی مجلس با قبول انتقادات به وضعیت کنونی نظارت بر نمایندگان مجلس و کارنامه آن ها با تشکر از پیشنهادات علی اکبر رائفی پور و خبرگزاری برنا قول پیگیری اصلاح این وضعیت را با برگزاری جلسات دیگر با حضور دیگر نمایندگان و بررسی پیشنهادات برای رسیدن به مجلسی شفاف و پویا را دادند.


منبع: خبرگزاری برنا

  • فرشید واحدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی